Timo Persson fann drömjobbet på Naturvårdsverket

Timo Persson. Foto.
"Miljö- och klimatfrågor har aldrig varit hetare än nu", säger Timo Persson som fick jobb på Naturvårdsverket. Foto: Privat.

Direkt efter masterprogrammet i Tillämpad klimatstrategi började Timo Persson på Naturvårdsverket. Han arbetar med klimatanpassningsfrågor på myndigheten som ska förmå Sverige att nå sina miljömål även i ett förändrat klimat.
- Det är en ynnest att få jobba med en av vår tids största samhällsutmaningar, säger han.

När Timo Persson bestämde sig för ett kandidatprogram föll valet på statsvetenskap i Lund. Han var intresserad av samhällsfrågor generellt, men efterhand blev intresset tydligare för stads- och samhällsplanering.

När det var dags för ett masterprogram såg han chansen att få lära sig mer om kombinationen gröna frågor i stadsplanering, miljöpolitisk styrning och klimatanpassning. Programmet Tillämpad klimatstrategi på Centrum för miljö- och klimatvetenskap lockade.

- Den masterutbildningen var så bred och spännande med elever med olika bakgrund. Det fanns allt från miljövetare och statsvetare till ingenjörer och kulturgeografer. Klimatfrågan är ju interdisciplinär och mastern fångade verkligen upp det, både i vilka som kunde söka den och i de kurser som erbjöds, säger Timo Persson.

Praktiserade på Regeringskansliet

Under masterprogrammet valde han att förlägga en praktikkurs i Regeringskansliets klimatenhet, där de bland annat arbetade med internationella klimatförhandlingar. Precis det hade han fått lära sig om i utbildningen, då en av lärarna nyligen hade deltagit i ett internationellt klimattoppmöte och delade med sig av erfarenheterna därifrån.

- Nu fick jag jobba med det på riktigt och det passade mig som handen i handsken. Överlag vill jag säga att utbildningen på CEC var mycket bra kopplad till det som är relevant i arbetslivet. Den kändes uppdaterad och var en perfekt grund för både praktik och arbete.

Vad tror du om arbetsmarknaden för masterstudenter med miljöinriktning?

- Miljö- och klimatfrågor har aldrig varit hetare än nu! Det har nästan gått oförskämt bra för alla i min masterklass. Många fick jobb redan innan utbildningen var slut och när vi sågs efter sommaren hade i stort sett alla fått ett jobb. Nu har arbetsmarknaden rullat igång efter pandemin och det är enklare att få jobb igen. Jag upplever att efterfrågan på nyexaminerade med erfarenhet inom klimatområdet är stor eftersom de här utbildningarna inte funnits tidigare.

Hur ser dina arbetsuppgifter ut?

- Jag koordinerar och jobbar med Naturvårdsverkets klimatanpassningsarbete. Det handlar om hur Sverige kan anpassa sig till ett förändrat klimat. Ena veckan kan det gälla nya metoder för att spåra vilda djur när snötäcket försvinner, andra veckan hur vi får in mer grönska som klimatanpassning i våra städer. Jag arbetar också internationellt,med klimatanpassningsfrågor inom Europeiska miljöbyrån och OECD.

Hur fick du din tjänst?

- Jag hade tur som fick ett vikariat på Naturvårdsverket direkt efter min examen och sedan har det lett vidare till en fast tjänst. Men vi har också traineeprogram, möjlighet till praktik samt sommarjobb, så det vill jag verkligen rekommendera.

Vad är ditt tips till den som vill läsa ett masterprogram inom miljöområdet?

- Mitt främsta tips är att ta en praktikkurs under termin tre. Då får man en chans att komma ut i arbetslivet och se hur det fungerar. Det är också en fin chans att få in en fot på arbetsmarknaden och bygga sitt kontaktnät.

Timo Persson

Anställning: Klimatanpassningssamordnare på Naturvårdsverket sedan 2018.

Utbildning: Kandidatexamen i statsvetenskap vid Lunds universitet. Masterutbildning i Tillämpad klimatstrategi på Centrum för miljö- och klimatvetenskap, CEC, Lunds universitet.